Ladowanie
Formularz Szukaj
Polski  
Kontrastowy    |  times new roman   verdana   arial   tahoma   helvetica   
Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Kielcach
(Wersja opublikowana)
Uchwała Nr XXXII/77/2002 Rady Powiatu w Kielcach z dnia 10 października 2002 roku. w sprawie nadania statutu Liceum Profilowanemu w Rudkach.
Uchwała Nr XXXII/77/2002
Rady Powiatu w Kielcach
z dnia 10 października 2002 roku.

w sprawie nadania statutu Liceum Profilowanemu w Rudkach.

Na podstawie art. 12 pkt.11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym
(Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558) oraz art.58 ust.6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz.496, z 1997 r. Nr 28, poz.153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz.1615 oraz z 2002 r. Nr 41, poz.362)-uchwala się co następuje:

§ 1
Nadać statut Liceum Profilowanemu założonemu z dniem 1 września 2002 r. z siedzibą w Rudkach, przy ul. Stanisława. Staszica 1 w brzmieniu jak w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 3
Uchwała wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

Przewodniczący Rady
Henryk Mieczysław Milcarz.

Załącznik do
Uchwały Nr XXXII/77/2002
Rady Powiatu w Kielcach
z dnia 10 października 2002 r.

STATUT
Liceum Profilowanego
w Rudkach

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1.

1.Szkoła nosi nazwę:

Liceum Profilowane
w Rudkach

2.Szkoła posługuje się stemplem o treści:
Zespół Szkół Nr 8
Liceum Profilowane
w Rudkach

3. Liceum używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.

4. Liceum może posiadać własny sztandar, godło, imię oraz ceremoni szkolny.


Rozdział II.
Podstawowe informacje o szkole.

§ 2.
1.Organem prowadzącym dla liceum jest Powiat Kielecki z siedzibą w Kielcach.

2.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Kielcach.

3.Cykl nauczania w liceum trwa 3 lata.
4.Podbudowę programową dla liceum stanowi gimnazjum.

5.Liceum prowadzi kształcenie o profilach: mechaniczne techniki wytwarzania i ekonomiczno – administracyjnym.

Rozdział III.
Cele i zadania liceum.

§ 3.
1. Liceum realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oświatowego oraz uwzględniające program wychowawczy liceum, o których mowa w odrębnych przepisach.

2. Dla umożliwienia uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości religijnej szkoła organizuje lekcje religii, zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.

3.Szkoła umożliwia rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów poprzez:
a.organizowanie zajęć w ramach przedmiotowych kół zainteresowań,
b.udział uczniów w pracach organizacji szkolnych,
c.organizowanie dla zainteresowanych uczniów, konkursów przedmiotowych, zawodów, olimpiad wiedzy tak w szkole jak i poza szkołą,
d.stwarzanie dla nauczycieli możliwości opracowania i realizowania indywidualnych autorskich programów nauczania,
e.rozbudzanie, ukierunkowanie i rozwijanie zainteresowań uczniów oraz stymulowanie motywacji zwłaszcza na zajęciach obowiązkowych.

4.Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zespołu programów nauczania z zakresu nauczania ogólnego, uwzględniającego w miarę możliwości profile i kierunki profilowania, w których kształcą się uczniowie danego oddziału, oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.

5.Dyrektor liceum może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora liceum, na wniosek zespołu.

6.Liceum zapewnia opiekę i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialną.

7.Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca uczący w danym oddziale zwany dalej wychowawcą klasy.
1.W szczególnych przypadkach wychowawstwo może być powierzone nauczycielowi nie uczącemu w tym oddziale,
2.Uczniowie lub ich rodzice w wyjątkowych wypadkach mają prawo wnioskować do dyrektora szkoły o zmianę nauczyciela-wychowawcy. Wniosek o którym mowa składa się na piśmie z konkretnym uzasadnieniem. Wniosek w imieniu uczniów
i rodziców podpisują: Samorząd Uczniowski i Klasowa Rada Rodziców w pełnym składzie.

Rozdział IV.
Organy liceum.

§ 4.

1.Organami liceum są:

1. Dyrektor szkoły, będący jednocześnie dyrektorem Zespołu,
2. Rada Pedagogiczna,
3. Rada Rodziców,
4. Samorząd Uczniowski.
- wspólne dla wszystkich szkół w Zespole.

2.Kompetencje Dyrektora szkoły:
1.kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
2.sprawuje nadzór pedagogiczny,
3.sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4.realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji,
5.dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły.
6.wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
7.dyrektor szkoły może w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w dalszej części statutu szkoły.
8.dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
-zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
-dyrektor liceum, za zgodą organu prowadzącego liceum, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze,
-przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
-występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
9.Dyrektor liceum profilowanego, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oraz po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty, ustala profile kształcenia prowadzone w tym liceum.
10.Dyrektor szkoły jest Przewodniczącym Rady Pedagogicznej.

3. Kompetencje Rady Pedagogicznej;
1. zatwierdzanie planów pracy szkoły,
2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3. podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców,
4. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów
5. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
-organizację pracy szkoły w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
-projekt planu finansowego szkoły,
-wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagródi innych wyróżnień,
6. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian,
7. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole.

4.Kompetencje Rady Rodziców;
1. w szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów,
2. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły,
3. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
4. w celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin.

5.Kompetencje Samorządu Uczniowskiego:
1. w szkole działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej ,,samorządem”,
2. samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły,
3. samorząd działa w oparciu o uchwalony przez ogół uczniów regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły,
4. samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
-prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
-prawo do jawnej i umownej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
-prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych propozycji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
-prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
-prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
-prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu

6.Wszystkie organy współpracują ze sobą w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej szkoły. Współdziałanie powinno odbywać się w taki sposób aby zapewnić każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r.

7.Sytuacje sporne pomiędzy organami szkoły powinny być rozwiązywane wewnątrz szkoły natomiast sprawy poza kompetencjami dyrektora rozpatrywane są przez organ prowadzący i nadzorujący pracę szkoły.

Rozdział V.
Organizacja liceum.

§ 5.

1.Rok szkolny w liceum profilowanym rozpoczyna się od 1-go września każdego roku i trwa do 31 sierpnia roku następnego.
2.Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają odrębne przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
3.Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku określa arkusz organizacji liceum opracowany przez dyrektora,
z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny liceum zatwierdza organ prowadzący,do 30 maja danego roku.
1.w arkuszu organizacji liceum zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników liceum, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli,
2.na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego dyrektor liceum opracowuje tygodniowy rozkład stałych zajęć dydaktycznych
i wychowawczych w ostatnim tygodniu sierpnia każdego roku, z uwzględnieniem zasad higieny pracy ucznia,
3. za zgodą organu prowadzącego mogą być organizowane, prowadzone i finansowane ze środków budżetowych zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, specjalistyczne, koła zainteresowań i inne zajęcia
nadobowiązkowe w grupach międzyoddziałowych liczących nie mniej niż 15 uczniów.
4.Zajęcia w ramach kształcenia w profilach przyjętych przez szkołę t.j.: społeczno – usługowym i ekonomiczno – administracyjnym, stanowiące realizację podstaw programowych, są organizowane w oddziałach lub zespołach miedzyoddziałowych albo międzyszkolnych.
5.Podstawową jednostką organizacyjną liceum jest oddział liczący nie mniej niż 30 uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych ramowym planem i programem nauczania dopuszczonym do użytku szkolnego.
1. każdy oddział danej klasy z niektórych przedmiotów wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa oraz w zależności
od liczebności klasy może być dzielony na grupy ćwiczeniowe i zajęciowe.
2. godzina lekcyjna wszystkich przedmiotów trwa 45 minut, godzina pracy bibliotekarza oraz wychowawców internatu wynosi 60 minut,

§ 6.
1.Biblioteka szkolna realizuje zadania w zakresie:
1. udostępniania książek i innych źródeł informacji,
2. tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3. rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u ucznia nawyku czytania i uczenia się,
4. organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną

2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie i nauczyciele, a także inni pracownicy szkoły, każdego dnia nauki szkolnej w godzinach ustalonych regulaminem biblioteki.

3. Biblioteka szkolna realizuje swoje zadania poprzez:
1. prowadzenie czytelni z udostępnieniem korzystania z księgozbioru podręcznego, gazet i czasopism,
2. wypożyczania indywidualne.

4.Zadaniami nauczyciela bibliotekarza są:
1.rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów, wdrażanie ich jednocześnie do samokształcenia,
2.przygotowywanie do korzystania z różnych źródeł wiedzy,
3.udzielanie pomocy w wyborze lektury,
4.wdrażanie czytelników do poszanowania książki,
5. pomaganie nauczycielom w doskonaleniu zawodowym oraz w rozwoju ich działalności innowacyjnej.

Rozdział VI.
Nauczyciele i inni pracownicy liceum.

§ 7.
1.W szkole zatrudnia się nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
1.Zasady zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników szkoły będących nauczycielami określają odrębne przepisy;
2.Prawa i obowiązki poszczególnych pracowników szkoły określają przepisy: roczna organizacja pracy szkoły oraz zakresy czynności ustalone przez dyrektora szkoły.

2. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i jest odpowiedzialny za wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
1). Do szczegółowych zadań nauczyciela należą m.in.:
a)prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
b)dbałość o pomoce naukowe i sprzęt,
c)wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
d)prowadzenie rytmicznego oceniania uczniów w ciągu okresu nauki,
e)bezstronność i obiektywizm w ocenie i sprawiedliwym traktowaniu wszystkich uczniów,
f)udzielanie pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
g)doskonalenie własnych umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej.

Rozdział VII.
Uczniowie liceum.

§ 8.
1.Kandydatami do liceum profilowanego są uczniowie, którzy ukończyli gimnazjum.

2.Rekrutację do klasy pierwszej przeprowadza Szkolna Komisja Rekrutacyjno-Kwalifikacyjna powoływana corocznie przez dyrektora szkoły na podstawie przepisów Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.

3.O przyjęciu kandydata decydują:
1. złożenie kompletu dokumentów w terminie wyznaczonym przez szkołę,
2. suma punktów jaką kandydat uzyskał na końcowym egzaminie gimnazjalnym, punktów z przeliczenia ocen ze świadectwa z wybranych przedmiotów oraz innych osiągnięć ucznia wymienionych na tym świadectwie.

4.Szczegółowe zasady przyjmowania uczniów oraz zasady pracy komisji rekrutacyjnej określa regulamin rekrutacji kandydatów.

5.Wiedza uczniów zdobywana w szkole oraz ich zachowanie podlegają ocenie;
1. oceniania wiedzy i umiejętności uczniów na koniec każdego semestru dokonują nauczyciele uczący danego przedmiotu,
2. oceniania zachowania ucznia dokonują wychowawcy klas,
3. szczegółowe zasady dokonywania oceny określa wewnątrzszkolny system oceniania i sprawdzania osiągnięć uczniów.

6.Wobec uczniów mogą być stosowane nagrody i kary

7.W szkole stosuje się następujące nagrody:
1. pochwała wychowawcy klasowego,
2. pochwała dyrektora na forum szkoły,
3. dyplom uznania,
4. list gratulacyjny do rodziców,
5. nagrody książkowe i rzeczowe,
6. nagrody zbiorowe dla grup uczniów (wycieczka, koncert, teatr, kino,basen itp. na koszt szkoły).

8.Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie praw i obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły:
1. upomnieniem wychowawcy klasy,
2. upomnieniem dyrektora szkoły,
3. naganą dyrektora szkoły z powiadomieniem rodziców,
4. zawieszeniem w prawach do udziału w niektórych zajęciach pozalekcyjnych oraz reprezentowania szkoły na zewnątrz,
5. przeniesieniem do równoległej klasy,
6. przeniesieniem do innej szkoły,
7. skreśleniem z listy uczniów.

9.Skreślenie z listy uczniów stosowane jest na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego za rażące naruszanie obowiązującego prawa a szczególnie za:
1. kradzież mienia,
2. rozbój i gwałt,
3. naruszenie godności osobistej innej osoby,
4. pijaństwo,
5. nagminne naruszanie obowiązków szkolnych,
6. brak poprawy w postępowaniu w wyniku nałożenia wcześniejszych kar,
7. długotrwałą (powyżej 1-go miesiąca) nieusprawiedliwioną nieobecność na obowiązkowych zajęciach szkolnych.

10.Uczeń, jego rodzice, prawni opiekunowie mają prawo odwołać się od udzielonej kary do dyrektora szkoły a w przypadkach o których mowa w ust. 9 do Kuratora Oświaty za pośrednictwem dyrektora szkoły w terminie 7-miu dni od powzięcia decyzji o wymierzeniu kary.
Odwołanie na piśmie z podaniem uzasadnienia podpisuje uczeń, jego rodzice lub prawni opiekunowie oraz przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego.

Rozdział VIII.
Postanowienia końcowe.

§ 9.
1.Zasady prowadzenia przez szkołę działalności administracyjno-biurowej oraz gospodarki finansowo-materiałowej określają odrębne przepisy.
2.Szkoła może organizować pomoc środowiskową na rzecz kształcenia
i wychowania młodzieży w formie dotacji, darowizn, fundacji itp. Środki uzyskane tą drogą wspomagają statutową działalność szkoły.
3.Statut może być uzupełniany o ile będzie to wynikać z obowiązujących przepisów oświatowych lub uzasadnionych potrzeb szkoły.
4.Wszelkie zmiany i uzupełnienia w niniejszym statucie na wniosek organów szkoły uchwala Rada Pedagogiczna zwykłą większością głosów przy obecności 2/3 jej członków.
5.Wszelkie regulaminy inne przepisy wewnętrzne szkoły nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
6.Statut wchodzi w życie z dniem nadania.
Wprowadził: Jadwiga Witkowska-Simlat 2003-11-28 10:57:04
Zmienił: Jadwiga Witkowska-Simlat 2003-11-28 11:16:43
Zatwierdził: Jadwiga Witkowska-Simlat 2003-11-28 11:16:59
Przeczytano: 406 razy.