Ladowanie
Formularz Szukaj
Polski  
Kontrastowy    |  times new roman   verdana   arial   tahoma   helvetica   
Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Kielcach
(Wersja opublikowana)
Uchwała Nr VI/26/2003 Rady Powiatu w Kielcach z dnia 26 czerwca 2003r. w sprawie założenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej w Podzamczu Chęcińskim.
Uchwała Nr VI/26/2003
Rady Powiatu w Kielcach
z dnia 26 czerwca 2003r.

w sprawie założenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej
Specjalnej w Podzamczu Chęcińskim.


Na podstawie art. 12 pkt. 11 - ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. - o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1592 oraz z 2002r. Nr 23,220 i Nr 62 poz. 558), art. 5 ust. 5a, art. 58 ust 1 i 6 i art. 62 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 19977r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104,Nr 120, poz.
1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615 oraz z 2002r. Nr 41, poz. 362) uchwala się co następuje:

§1

Zakłada się z dniem l września 2003r. Zasadniczą Szkołę Zawodową Specjalną z siedzibą w Podzamczu Chęcińskim - gmina Chęciny.

§2

Nadaje się szkole pierwszy statut będący załącznikiem do niniejszej Uchwały.

§3

Włącza się z dniem założenia Zasadniczą Szkołę Zawodową Specjalną w strukturę organizacyjną Zespołu Szkół Nr 7 Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Jana III Sobieskiego w Podzamczu Chęcińskim.

§4

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.


Przewodniczący Rady
Henryk Mieczysław Milcarz



STATUT
ZASADNICZEJ SZKOl Y ZAWODOWEJ SPECJALNEJ
w Podzamczu Chęcińskim


1. Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE


§ 1.

Pełna nazwa szkoły zawodowej brzmi:
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna dla młodzieży upośledzonej umysłowo.

§ 2.

Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna dla młodzieży upośledzonej umysłowo - zwana
dalej szkołą, mieści się w Zespole Szkół Nr 7 Centrum Kształcenia Ustawicznego
im. Jana III Sobieskiego w Podzamczu Chęcińskim Nr 45.

§3

Szkoła przeznaczona jest dla młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.

§4

1.Cykl nauczania w szkole trwa 3 lata.

2.Podbudowę programową dla szkoły stanowi gimnazjum o 3 letnim cyklu nauczania. 3.Szkoła kształci w zawodach; ogrodnik oraz mechanik samochodowy.

§5

Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Kielecki.


ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 6.

1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r.o systemie oświaty (Dz.U z 1996r. Nr 67 poz. 329 z późn.zm.) oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, umożliwiając przygotowanie absolwentów do życia
w społeczeństwie a w szczególności:
1) umożliwia uczniom z mikrodeficytami zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły,
2) umożliwia wspomaganie wszechstronnego rozwojów uczniów i tworzenie pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego,
3) wszystkim uczniom szkoła zapewnia opiekę medyczną poprzez współpracę z Przychodnią Zdrowia w Chęcinach oraz poradnictwo psychologiczno - pedagogiczne poprzez współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Piekoszowie,

4) Szkoła umożliwia rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów poprzez:
a) organizowanie zajęć w ramach przedmiotowych kół zainteresowań,
b) udział uczniów w pracach organizacji szkolnych,
c) organizowanie dla zainteresowanych uczniów konkursów przedmiotowych, zawodów olimpiad wiedzy w szkole i poza szkołą.
5) Szkoła realizuje zadania wychowawcze i profilaktyczne wg oddzielnego programu wychowawczego.
6) Umożliwia zdobywanie umiejętności praktycznej nauki zawodu.
7) Umożliwia osiąganie możliwie wysokiego rozwoju ogólnego uczniów.
8) Koryguje nieprawidłowości rozwojowe.

2. Szkoła realizuje swoje zadania poprzez:
1) zapewnianie wykwalifikowenej kadry nauczycielskiej niezbędnej w celu pełnej
realizacji zadań pedagogicznych i profilaktycznych,
2) organizowanie specjalistycznej opieki psychologiczno - pedagogicznej poprzez
współpracę z poradnią psychologiczno - pedagogiczną, pielęgniarką szkolną i gminnym ośrodkiem zdrowia,
3) łączenie procesu dydaktycznego i wychowawczego z życiem środowiska poprzez udział uczniów w pracach organizacji szkolnych, imprezach środowiskowych, konkursach i zawodach również poza szkołą,
4) stałą współpracę z rodzicami polegającą na organizowaniu spotkań celem omówienia problemów związanych z wychowanie i nauczaniem, udziale rodziców w pracach komitetu rodzicielskiego i pracach na rzecz szkoły.

Rozdział III

ORGANY SZKOŁY

§ 7.

1. Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły,
2) rada pedagogiczna,
3) rada rodziców,
4) samorząd uczniowski,

2. Dyrektor szkoły kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
1) dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny,
c) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
e) zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników szkoły,
g) planuje i organizuje prace związane z poprawą bazy materialnej szkoły,
h) kieruje nauczycieli na różne formy dokształcania w celu podnoszenia
kwalifikacji,
i) współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami
i samorządem uczniowskim
j) w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę
i po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty oraz opinii powiatowej rady zatrudnienia ustala zawody, w których kształci szkoła,
k) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

3. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, do kompetencji której w szczególności należy:
1) zatwierdzanie rocznych planów pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej,
2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) zatwierdzanie planów i programów doskonalenia zawodowego nauczycieli,
4) wnioskowanie do dyrektora o skreślenie z listy uczniów,
5) wyrażanie opinii we wszystkich sprawach dotyczących realizacji przez szkołę jej statutowych zadań.

4. Rada Rodziców składa się z rad klasowych rodziców i jest reprezentacją ogółu uczniów do kompetencji której należy w szczególności występowanie do dyrektora szkoły, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

6. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Organy samorządu są jedynym reprezentantem uczniów. Zasady działania, sposób wybierania i działania organów samorządu oraz zadania i uprawnienia samorządu określa regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

7. Wszystkie organy współpracują ze sobą w zakresie działalności dydaktycznowychowawczej i opiekuńczej szkoły. Współdziałanie powinno odbywać się w taki sposób aby zapewniać każdemu z nich możliwość swobodnego działania
i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.

8. Sytuacje sporne pomiędzy organami szkoły powinny być rozwiązywane wewnątrz szkoły natomiast sprawy poza kompetencjami dyrektora rozpatrywane będą przez organ prowadzący i nadzorujący pracę szkoły.


Rozdział IV

ORGANIZACJA SZKOŁY

§ 8.

1. Termin rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają odrębne przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja każdego roku na podstawie planów nauczania oraz planu finansowego szkoły.

3. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem i programem nauczania dopuszczonym do użytku szkolnego.
1) liczba uczniów w oddziale nie powinna być niższa niż 10 i wyższa niż 16 osób,
2) każdy oddział danej klasy z niektórych przedmiotów wymagających specjalnych
warunków nauki i bezpieczeństwa oraz w zależności od liczebności klasy może być dzielony na grupy ćwiczeniowe i zajęciowe. Zasady podziału oddziałów, klas na grupy określają odrębne przepisy.
4. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze, prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
1) godzina lekcyjna wszystkich przedmiotów trwa 45 minut, godz. pracy bibliotekarza oraz wychowawców internatu wynosi 60 minut.
5. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła umożliwia zamieszkanie w internacie szkolnym oraz zapewnia całodzienne wyżywienie za odpłatnością i całodobową opiekę wychowawczą - opiekuńczą.
3) liczba uczniów w grupie wychowawczej internatu nie powinna przekraczać 16 osób,
4) internat dla uczniów Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej funkcjonował będzie w obiekcie internatu Zespołu jednak z wydzieleniem piętra,
5) Szczegółową organizacje pracy wychowawczo-opiekuńczej internatu określa regulamin internatu.

§ 9.

1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli oraz popularyzacji wiedzy humanistycznej.
2. Biblioteka szkolna realizuje swoje zadania poprzez:
1) prowadzenie czytelni z udostępnieniem korzystania z księgozbioru podręcznego, gazet i czasopism,
2) wypożyczenia indywidualne.
3. Zadaniami nauczyciela bibliotekarza są:
1) rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów, wdrażanie ich jednocześnie do samokształcenia, .
2) przygotowanie do korzystania z różnych żródeł wiedzy,
3) udzielanie pomocy w wyborze lektury,
4) prowadzenie przysposobienia czytelniczego i informacyjnego.
5. Nauczyciel bibliotekarz prowadzi zakupy książek, prenumeratę czasopism i periodyków z uwzględnieniem poziomu intelektualnego uczniów oraz potrzebami i możliwościami finansowymi szkoły.

Rozdział V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§ 10.

1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników ekonomicznych, administracyjnych
oraz pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników szkoły określają odrębne przepisy, a w szczególności: roczna organizacja pracy szkoły oraz zakresy czynności ustalone przez dyrektora szkoły.
3. Nauczyciele, w porozumieniu z pedagogiem szkolnym mają obowiązek sprawowania indywidualnej opieki nad uczniami.
4. Nauczyciel prowadzi prace dydaktyczno-wychowawczą i jest odpowiedzialny za wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
5.0ddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
1) Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad powierzonymi w oddziale uczniami a w szczególności:
a) co najmniej dwukrotnie w semestrze spotkać się z rodzicami swoich uczniów w celu wymiany informacji na tematy dydaktyczno-wychowawcze.
b) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
c) inspirowanie i wspomaganie działalności zespołowej uczniów,
d) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,
e) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka.
f) utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci oraz włączania ich w sprawy życia szkoły.
6. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
7. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i z zakresu kształcenia zawodowego, z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego.
8. Dyrektor szkoły zawodowej może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo - zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły, na wniosek zespołu.


Rozdział VI

UCZNIOWIE SZKOŁY

§ 11.

1. Do Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej mogą uczęszczać uczniowie po ukończeniu szkoły gimnazjalnej.
2. Wiedza uczniów zdobywana w szkole oraz ich zachowanie podlegają ocenie;
1) oceniania wiedzy i umiejętności uczniów na koniec każdego semestru dokonują nauczyciele uczący danego przedmiotu,
2) oceniania zachowania ucznia dokonują wychowawcy klas,
3) szczegółowe zasady dokonywania oceny określa wewnątrzszkolny system oceniania i sprawdzania osiągnięć uczniów.
3. Uczniowie szkoły mają prawo do:
4) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
5) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
6) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno wychowawczo - opiekuńczym,
7) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli to nie narusza dobra innych osób,
8) rozwijania zainteresowań, zdolności i umiejętności,
9) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, określonych w "wewnątrzszkolnym systemie
oceniania i sprawdzania osiągnięć uczniów",
1O) pomocy w przypadkach trudności w nauce
11) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego
12) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych,księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
13) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach i kołach zainteresowań młodzieżowych działających
w szkole.
4.Uczniowie szkoły mają obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły zwłaszcza dotyczących.
14) systematycznego oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
15) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do koleżanek i kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
16) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
17) właściwego zachowania się oraz godnego reprezentowania szkoły na zewnątrz.
5.W szkole stosuje się następujące nagrody;
18) pochwała wychowawcy klasowego,
19) pochwała dyrektora na forum szkoły,
20) dyplom uznania,
21) list gratulacyjny do rodziców,
22) nagrody książkowe i rzeczowe,
23) nagrody zbiorowe dla grup uczniów (wycieczka, koncert, teatr, kino, basen itp.:na koszt szkoły).
6.Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie postanowień statutu:
24) upomnieniem wychowawcy klasy,
25) upomnieniem dyrektora szkoły,
26) naganą dyrektora szkoły z powiadomieniem rodziców,
27) zawieszeniem prawa do udziału w niektórych zajęciach pozalekcyjnych
oraz do reprezentowania szkoły na zewnątrz,
28) przeniesieniem do równoległej klasy,
29) przeniesieniem do innej szkoły,
30) skreśleniem z listy uczniów
7.Skreślenie z listy uczniów stosowane jest na podstawie uchwały rady pedagogicznej za rażące naruszenie obowiązującego prawa m.in.: kradzież mienia, rozbój i gwałt, naruszenie godności osobistej innej osoby, pijaństwo a także nagminne naruszanie obowiązków szkolnych określonych w statucie szkoły, wskazujące na to, że stosowane wcześniej kary nie przyniosły oczekiwanego skutku wychowawczego.
8.Fakt udzielenia uczniowi kary oraz nagrody odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym.
2. Decyzję o udzieleniu uczniowi kary podejmuje:
1) odnośnie § 11 pkt 6 ppkt 1) - wychowawca klasy
2) odnośnie § 11 pkt 6 ppkt 2 - 4) - dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy,
3) odnośnie § 11 pkt 6 ppkt 5,6 i 7) - dyrektor szkoły na wniosek rady pedagogicznej.
9.Uczeń, jego rodzice, prawni opiekunowie mają prawo odwołać się od udzielonej kary do dyrektora szkoły a w przypadku § 11 pkt 6 ppkt 6 i 7) - do
Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem dyrektora szkoły w terminie 7 -miu dni od powzięcia decyzji o wymierzeniu kary. Odwołanie na piśmie z podaniem uzasadnienia podpisuje uczeń, jego rodzice, prawni opiekunowie oraz przedstawiciele samorządu uczniowskiego. .


Rozdział VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 12.

1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
2. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Szkoła może posiadać własny sztandar, imię oraz ceremoniał szkolny.
4. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
5. Wszelkie regulaminy i inne przepisy wewnętrzne nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
6. Statut wchodzi w życie z dniem nadania.


Członek Zarządu
Jarosław Chrobot
Wprowadził: Jadwiga Witkowska-Simlat 2004-01-09 09:39:07
Zmienił: Jadwiga Witkowska-Simlat 2004-01-09 11:58:31
Zatwierdził: Jadwiga Witkowska-Simlat 2004-01-09 11:58:35
Przeczytano: 950 razy.