Ladowanie
Formularz Szukaj
Polski  
Kontrastowy    |  times new roman   verdana   arial   tahoma   helvetica   
Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Kielcach
(Wersja opublikowana)
Protokół Nr XXII/2005 z sesji Rady Powiatu w Kielcach w dniu 31 marca br.w sali konferencyjnej Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w godz. 10.00- 14.00
Protokół Nr XXII/2005
z sesji Rady Powiatu Kielcach w dniu 31 marca br. w sali konferencyjnej Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w godz. 10.00- 14.00



Do pkt 1
Quorum w dniu 31 marca br. wyniosło 27 radnych. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

W obradach brali udział :
- Zbigniew Banaśkiewicz - Starosta Kielecki,
- Zenon Janus - Członek Zarządu Powiatu,
- Ryszard Barwinek - Członek Zarządu Powiatu,
- Maria Klusek - Skarbnik Powiatu,
- Stefan Strojny Sekretarz Powiatu,
- Ewa Kokowska–Radca Prawny,
- Zbigniew Wróbel – – Zastępca Dyrektora PZD w Kielcach,
- Zdzisław Kowalski Dyrektor PUP w Kielcach
- Zdzisław Molenda – Kierownik POZiRON,
- Stanisław Furmanek- Naczelnik Wydziału Zdrowia i Opieki Społecznej

Oraz zaproszeni goście
1.Pan Franciszek Wołodźko - Marszałek Województwa Świętokrzyskiego,
2.Pan Jan Borek - Zastępca Dyrektor Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach,
3.Pan Cezary Mielcarz Wicedyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Kielcach,
4.Pan Jacek Saletra Wicedyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Kielcach
5.Pan Cezary Tkaczyk - Wiceprezes Zarządu Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice” S.A.
6.Pan Wiesław Gumuła - Dyrektor NBP Oddział Okręgowy w Kielcach,
7.Pan Stanisław Matejkiewicz - Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Kielcach,
8.Pan Jerzy Wątroba - Prezes Zarządu ZDZ w Kielcach,
9.Pan Wiesław Gałka - Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Kielcach,
10.Pan Stefan Pacak - Przewodniczący Izby Rolniczej Powiatu Kieleckiego,
11.Pan Zdzisław Kowalski - Dyrektor PUP w Kielcach,
12.Przewodniczący Rad Miast i Gmin oraz Burmistrzowie, Wójtowie.

Przewodniczący Rady Powiatu Henryk Mieczysław Milcarz
Otworzył obrady, przywitał radnych wszystkich uczestników sesji.
Następnie przedstawił porządek obrad:

1.Otwarcie sesji.

2.Przyjęcie protokołu z XXI sesji Rady Powiatu w Kielcach z dnia 23 lutego br.

3.Sprawozdanie Starosty Kieleckiego z działalności Zarządu Powiatu za okres między sesjami.

4.Informacja Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa o działalności Inspekcji Ochrony Roślin na terenie powiatu.

5.Informacja o realizacji uchwał Rady Powiatu w Kielcach za 2004 rok.

6.Informacja o stanie bezrobocia w Powiecie Kieleckim oraz o realizacji Powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy w 2004 roku.

7.Podjęcie uchwał w sprawie:
1)określenia zadań, na które przeznacza się w 2005 roku środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
2)zmian w budżecie powiatu na 2005 rok,
3)założenia Technikum Nr 8 w Łopusznie,
4)włączenia Technikum Nr 8 w Łopusznie do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 5 w Łopusznie,
5)wyrażenia opinii dotyczącej przekształcenia Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju,
6)sprostowania oczywistych omyłek w uchwałach Rady Powiatu z dnia 23 lutego 2005 r. tj. Nr XXI/73/05, Nr XXI/74/05, Nr XXI/75/05, Nr XXI/76/05, Nr XXI/77/05, Nr XXI/78/05, Nr XXI/79/05, Nr XXI/80/05

8.Zapytania i interpelacje radnych

9.Zamknięcie obrad.



Do pkt 2
Przewodniczący Rady Powiatu Henryk Mieczysław Milcarz
Poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu Nr XXI/2005 z sesji Rady Powiatu z dnia 23 lutego 2005 r.

Głosowanie
Za –27
Przeciw- brak
Wstrzymało się –brak

W wyniku głosowania protokół Nr XXI/2005 z sesji Rady Powiatu z dnia 23 lutego 2005 r. został przyjęty.

Do pkt 3
Starosta Kielecki Zbigniew Banaśkiewicz
Przedłożył Radzie sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres miedzy sesjami tj. od 24 lutego do 30 marca br. – który stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Do pkt 4
Informacja Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa o działalności Inspekcji Ochrony Roślin na terenie powiatu - która stanowi załącznik nr3 do protokołu –była omawiana na posiedzeniach komisji Rady Powiatu

Rada przyjęła powyższą informację.

Franciszek Wołodźko Marszałek Województwa Świętokrzyskiego
Problem bezrobocia to największa plaga społeczna, z którą mamy do czynienia. W naszym regionie daje się zauważyć spadek bezrobocia i na koniec lutego jest to 128 tys. osób bezrobotnych o 6 tys. mniej w skali regionu niż było rok temu. Bezrobocie w naszym regionie związane jest z rolnictwem. 54 % osób mieszka w obszarach wiejskich, blisko 50 % utrzymuje się z rolnictwa lub usług dla rolnictwa. I to właśnie spadek dochodowy rolnictwa był praprzyczyną takiej stopy bezrobocia.
Z przyjemnością słuchałem wystąpienia Pana Starosty, bo pokazuje to, że mamy podobne patrzenie na problem. Samorządy są bezpośrednio odpowiedzialne za wszystko, co się dzieje na terenie gmin powiatowych. Do urzędów pracy trafiają ludzie bezrobotni a narzędzia, które są wykształcone są niewystarczające w znacznej części. Konstrukcja programów unijnych pokazuje, że walka z bezrobociem jest przewidywana na program sektorowy, do którego próbujemy się podłączyć. Urzędy Pracy są wdrożone w realizację tego programu. Podzielam oczekiwania Pana Starosty że mechanizmy prawne w zakresie realizacji i walki z bezrobociem powinny być zmienione. W ostatnich latach, że pieniądze na walkę z bezrobociem, na pomoc bezrobotnym, na przekwalifikowanie zaczęły rosnąć. W skali województwa w 2003 mieliśmy 33 tys. zł. do podziału, w 2004 r.- 48 tys. zł. a na 2005 r. jest to już 72 tys. zł. Jest to dużo, ale zdecydowanie za mało w skali problemu, z którym trzeba się borykać. Samorządy rzadko tworzą miejsca pracy wprost ale mają warunki do wzrostu aktywności gospodarczej. Ten wpływ, który ja widzę jako najbardziej istotny to jest tworzenie infrastruktury technicznej. I stąd staramy się wykorzystać te narzędzia, aby stymulować usuwanie barier infrastrukturalnych bo mamy kilkudziesięcioletnie zaległości w infrastrukturze. Te narzędzia, które mieliśmy do tej pory staraliśmy się je wykorzystać do nadrabiania zaległości. Stąd obserwowana eksplozja ilości projektów składanych do ZPORR. W pierwszym okresie programowania przy pomocy tych narzędzi zrobimy istotny krok do przodu. Próbujemy nadrobić te zaległości wówczas będzie nam znacznie łatwiej za tym przyjdzie wzrost aktywności gospodarczej a to przełoży się na spadek bezrobocia. Sektor Średnie i Małe Przedsiębiorstwa to jest narządzie najbardziej istotne w absorbowaniu ludzi w zatrudnianiu ludzi. Urząd Marszałkowski dziś podpisze umowę ze Staropolska Izbą Gospodarczą na zwiększenie środków o kolejne 2,5 mln zł. na wspieranie tego sektora w ramach PHARE 2002 r.
W naszym regionie turystyka jest przyszłościową gałęzią gospodarczą. Jest pewnym obszarem aktywności gospodarczej, niewystarczającym w stosunku do tego, co by się chciało, ale mamy duże potencjały. Mamy trzy pierwszoplanowe obszary turystyczne w województwie (Sandomierz, Busko i Góry Św.). W Górach Świętokrzyskich zrealizowany był w ramach PHARE program, który powinien załatwić w znacznej części sprawy sanitacji i wodociągowania. Mam nadzieję, że projekt drogi na Święty Krzyż będzie w ramach Działania 3.1 przyjęty. Jako województwo chcemy też zrobić część pętli świętokrzyskiej żeby otworzy się komunikacyjnie ten obszar. Infrastruktura turystyczna będzie pochodna, bo to jest obszar aktywności gospodarczej dla biznesu, ale on się tworzy.
Kończąc chce powiedzieć dwie kwestie. Jeśli państwo będziecie mieli jakieś szczegółowe pytania dotyczące spraw związanych z walką z bezrobociem i rozdziałem pieniędzy to są panowie z WUP i służą wszelkimi informacjami.
Ze swojej strony chce wyrazić zadowolenie i podziękować Panu Staroście i wszystkim ludziom związanym z powiatem ziemskim za bardzo dobrą współpracę merytoryczną. Zdaliśmy egzamin z wdrażania stypendiów i tylko trzy województwa w kraju to zrobiły a które tego nie zrobiły mimo zapewnień Ministra Gospodarki dzisiaj nie mają tych pieniędzy.
Studenci i uczniowie w naszym regionie te pieniądze otrzymali. To jest ilustracja dobrej współpracy. W zakresie kształtów polityki rozwoju regionalnego pracujemy wspólnie nad dofinansowaniem celów a później kierowaniem środków, wybieraniem projektów do wsparcia w tych obszarach. Jest to duże dokonanie a że współpraca jest dobra to tym milej.


Zdzisław Kowalski Dyrektor PUP w Kielcach
Powoli obserwujemy poprawę sytuacji na rynku pracy. Nasz powiat charakteryzuje się tym, że większość bezrobotnych to mieszkańcy wsi. Stąd taka duża stopa bezrobocia 29 % tzn., co 3 mieszkaniec pracy nie posiada. Dlatego też pozyskiwanie środków na wspieranie i to pasywne, czyli w formie zasiłków i aktywne jest dla naszego urzędu pracy bardzo istotne. Tych środków w latach 2001-2002 nie starczało. Od 2003 r. sytuacja się poprawia i w 2004 r. mieliśmy udział środków na aktywne formy blisko 14%. Rok bieżący dalszy postęp w możliwości pozyskiwania środków. Pozyskaliśmy algorytm 12 mln. ( w ub. roku było ok. 9 mln. zł) i dodatkowo aplikujemy o środki z EFS (liczymy na 7 mln. zł.) a więc razem z PHARE 2002 r. i innymi środkami będziemy dysponować znacznymi kwotami na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Nie mniej środki z EFS są to trudne środki do konsumpcji, czasochłonne. Pozyskuje się je drogą konkursu. Mam nadzieje, że nasze projekty będą na tyle odpowiednie ze te założone środki pozyskamy. Chcemy je przeznaczyć na dwa działania, które dominują jako problem społeczny w naszym powiecie przede wszystkim na młodzież. Zależy nam, aby jak najszybciej po ukończeniu szkół trafiała na rynek pracy do pracodawcy, aby mogli praktykować pozyskane kwalifikacje, przyśpieszyć wymianę pokoleniową wymuszając na pracodawcach tworzenie stałych miejsc pracy.
W roku ubiegłym na ten cel przeznaczyliśmy kwotę 9 mln. zł. Najlepszą formą, która się u nas się przyjęła w zatrudnianiu młodzieży to są staże i przygotowanie zawodowe. Łącznie na te dwa cele przeznaczymy najwięcej środków.
Drugi problem to długotrwale bezrobotni stanowią ponad połowę ogółu bezrobotnych. W tym przypadku aplikujemy do Działania 1.3 z EFS na pomoc ludziom, którzy nie posiadają pracy powyżej 1 roku.
Problemem są nowo powstałe uwarunkowania prawne, jakie pojawiły się w połowie ubiegłego roku wprowadzone ustawą o promocji zatrudnienia i rynku pracy. Wypadły roboty publiczne zostały prace interwencyjne, ale tutaj postawione są wyższe wymagania wynikające ze wskaźników dominujących w pozyskaniu środków. Ponieważ forma robót publicznych zanikła w to miejsce możemy proponować to, co jest uregulowane ustawą o zatrudnieniu socjalnym poprzez powołanie Centrum Integracji Społecznej bądź Klubów Integracji Społecznej i tutaj można z tych robót publicznych korzystać.
Nowa forma, jaka się pojawiła niby jest łatwiejsza do wzięcia, ale wymaga zabezpieczeń. To są jednorazowe środki dla długotrwale bezrobotnych, którzy mają jakieś koncepcje na samozatrudnienie. Wniosków na te jednorazowe środki zostało złożonych dużo ponad 190. Pierwszym zabezpieczeniem jest weksel, drugim poręczenie.
Na Radzie Zatrudnienia proponowano rozluźnienie tych wymogów, by te środki były łatwiej dostępne. Ale nasze środki to jedna sprawa, ale z innych źródeł to druga sprawa i powinny być łatwiej dostępne (kredyty bankowe). Powinna działać tzw. dźwignia finansowa, która pozwoli bezrobotnemu uzbierać tyle środków, aby taki kapitał założycielski skumulować.
Druga propozycja to jest dla przedsiębiorców, którzy mogą doposażyć zmodernizować dotychczasową bazę wytwórczą i utworzyć miejsce pracy dla bezrobotnych. Nie jest to duża pomoc, ale jest to na zasadzie grantu, czyli nie ma tutaj potrzeby zwrotu i jest łatwiej o zabezpieczenia.
Na Radzie Zatrudnienia zastanawialiśmy się czy edukacja narodowa jest dostosowana do wymogów rynków pracy czy po prostu niektóre szkoły nie produkują w prostej linii bezrobotnych. Powinna być jakaś debata aby doprowadzić możliwości programu nauczania do wymogów rynków pracy tym bardziej, że Rada Zatrudnienia ma prawo wypowiadać się w formie opinii zarówno do powoływania naszych placówek a także do kierunków kształcenia w tych że placówkach. Z drugiej strony nie musimy ich hamować, bo rynek pracy nie zamyka się granicach powiatu. Młody absolwent może poszukiwać pracy gdzie indziej. Kierunek kształcenia nie przydatny na naszym obszarze może okazać się być rynkowym poza granicami powiatu. Nie mniej na szkolenia przekwalifikowania przewiduje się też środki. Jeżeli jest gwarancja zatrudnienia po ukończeniu kursu o podniesieniu kwalifikacji bezwzględnie w to wchodzimy i tutaj nie mamy wątpliwości, że te pieniądze zapracują prawidłowo.
Inicjatywy, podejmowane przez gminy są przez nas doceniane i wyróżniane. Staramy się być przygotowanym partnerem dla wielu instytucji. Jest ciekawa propozycja ze strony Gminy Chmielnik wspólnie z ZDZ i dotyczący powołania MOW. Wspólnymi siłami będziemy realizować prace interwencyjne, szkolenie, tworzenie miejsc pracy.
Jeżeli chodzi o program powiatowy mamy satysfakcję, bowiem niektóre powiaty takich programów nie opracowały. Nasz program ma 14 projektów wieloletnich np. zalesienia. Chcemy zaproponować rolnikom jakieś alternatywne źródła dochody w takich kierunkach, w jakich widzimy, że to będzie na przyszłość. Unia Europejska w swojej strategii stawia jednoznacznie że udział paliw odnawialnych, biopaliw musi rosnąć aż do 70 % ogółu zużywanej energii tzn. że jesteśmy na dobrej drodze, kierunku.
Problemy bezrobocia w naszym powiecie są stawiane poważne. Rada Powiatu zajmuje się tym comiesięcznie, w grudniu wysłuchano informacji o stanie bezrobocia i sytuacji finansowej, następnie w lutym sprawozdanie z działalności PUP a dziś rozmawiamy o programie i sytuacji na lokalnym rynku pracy. Te wszystkie zainteresowania przekładają się na motywowanie zespołów ludzkich do widzenia tych spraw bezrobocia w sposób właściwy.


Jarosław Zatorski Burmistrz Miasta i Gminy Chmielnik
W tym roku w celu zdobycia dodatkowych środków na zatrudnienie bezrobotnych postanowiliśmy złożyć wniosek w ramach EFS Działanie 1.5 do Ministerstwa Gospodarki i Pracy. Wniosek złożony w terminie nie mniej jednak na wersji pisemnej, (bo była też elektroniczna) nastąpił błąd dla nas niewytłumaczalny, że na pierwszej stronie było inna suma numeryczna niż na pozostałych stronach wniosku. Ze względów formalnych wniosek ten został odrzucony. Tłumaczenie, że błąd nastąpił z niewytłumaczalnych dla nas powodów i że można przejrzeć wersję elektroniczna nic nie dały. Otrzymałem odpowiedź, że mogę złożyć wniosek za rok. Odbyłem szereg możliwych spotkań w ministerstwie, aby coś zrobiono z takimi przypadkami żeby przy takich możliwościach finansowych takich decyzji nie podejmować, że z takich powodów wnioski zostają odrzucone. W swojej wieloletniej karierze Burmistrza wielokroć składałem wszelakie wnioski i wystarczył jeden telefon wyjaśniający i po kilku godzinach nastąpiła poprawa drobnej kwestii.
To tyle na linii współpracy gmina z ministerstwem.
Tematem najważniejszym dla przeciętnego obywatela jest miejsce pracy. W takich małych miejscowościach oddalonych stosunkowo od dużego ośrodka, który generuje więcej miejsc pracy, jakim są Kielce, sytuacja jest tym bardziej skomplikowana, że mamy strukturę bezrobocia gdzie blisko 40 % ludzi bezrobotnych należy prowadzić za rękę. Mowa tu o takim zjawisku gdzie w przedziale wiekowym od 45 do 50 roku życia i powyżej najwięcej osób, które potrzebują pomocy nie doraźnej jak zasiłek celowy z opieki tylko pomocy w przepracowaniu jeszcze kilku lat w po to, aby pozyskać jakieś świadczenie, które umożliwi godne życie na dalsze lata. Nie ma zgodności, co do tego, że jest to cel dla Urzędu Pracy, który kierująć się ścisłymi przepisami nie będzie patrzył na te zagadnienia przez pryzmat potrzeby bezpośrednio wsparcia takiego człowieka, aby on przepracował ten rok i uzyskał zasiłek przedemerytalny.
Nasiliły się te zjawiska szczególnie w obliczu cofnięcia wielu ludziom rent przyznanych wcześniej. Znaleźli się w pułapce życiowej, bo mają już taki wiek, że bardzo trudno się zdobyć na wyjazd za granicę z powodu najczęściej zdrowotnych a tym bardziej trudno znaleźć miejsce pracy w kraju na miejscu.
Myślę, że organizacja aktywnych form zatrudnienia przez gminę jest nie tylko konieczne z punktu widzenia gospodarczego, ale z punktu widzenia społecznego. Jestem wielkim orędownikiem formy robót publicznych. Ubolewałem bardzo, że roboty publiczne przywiązane były ściśle do harmonogramu pracy. Wielokroć dochodziło do takich paradoksów, że człowiek zatrudniony w ramach robót publicznych podczas kontroli nie mógł pracować na otwartym terenie, powietrzu gdzie roboty były organizowane i musiał przejść do pomieszczenia. W tym momencie zachodziła sprzeczność w tym co było zapisane w harmonogramie pracy a w tym jaka była potrzeba danej chwili aktywizacji zawodowej tego człowieka.
Jako Gmina Chmielnik zatrudniliśmy w zeszłym roku 202 osoby to bardzo dużo jak na 12- tysięczną gminę. Każdorazowo mieliśmy ten sam problem, bo nie wiedzieliśmy, na jakie wsparcie możemy liczyć z PUP. Miałem przyjemność pracować najpierw z Urzędem Pracy w Chmielniku, potem w Busku i w Kielcach. Wszędzie było podobnie i nie wynikało to nigdy ze złej woli kierownictwa urzędu, ale właśnie z możliwości finansowych, wsparcia organizowania tych właśnie aktywnych form walki z bezrobociem. Szkoda wielka, że ustawodawca nie pomyślał na tym by pozostawić roboty publiczne jako aktywne formy dostępne samorządom. Sprawa aktywizacji dotyczy głównie osób, które nie posiadają wykształcenia.
Wielokroć spotykałem się w dyskusjach z takimi pomysłami by zamiast wykonywać roboty publiczne (chodniki, elewację itd.) często przypadkowymi ludźmi to wydać pieniądze na firmę specjalistyczną, która wykona pracę szybko, sprawnie i pewnie a ludziom tym pomóc w formie zasiłków. Tylko, że należę do ludzi, którzy bardzo często rozmawiają z ludźmi i przejmują się stwierdzeniami jak reagują na fakt, że są bezrobotnymi.
Czy to jest rolą właśnie burmistrza zajmować się i szukać rozwiązań dla takiej grupy ludzi? Myślę, że tak.
Przy organizacji robót publicznych teraz już prac interwencyjnych pozostał ten aspekt, aby dobierać ludzi w taki sposób pod względem fachowości, którzy będą liderami danych grup pracujących przy obiektach użyteczności publicznej i takich, którzy nie mogą sobie poradzić z samym sobą.
W dniu 17 marca br. powołałem trzy komisje złożone z przedstawicieli Urzędu Gminy Chmielnik, z osób z przygotowaniem budowlanym, którzy będą nadzorować pewne prace w sezonie jak również przedstawicieli opieki społecznej. Zgłosiło się chętnych do prac interwencyjnych ponad 500 osób w miasteczku gdzie bezrobocie jest rzędu 1400 osób. Wielu nie przyszło z tego powodu, że było kilkakrotnie i nie otrzymało tej pracy lub chcą być bezrobotnymi, bo im jest wygodnie.
Cieszę się, że znalazłem partnerów w pozyskiwaniu frontu robót. Od wieli lat współpracuje z Panem Starostą z wszystkimi jednostki na terenie miasta. Jedyna przeszkodą, aby prawidłowo zrealizować te zamierzenia to, co rok są możliwości PUP. To smutne, że samorządy będące w dzisiejszych czasach partnerem wiarygodnym, które wykładają pieniądze ( najczęściej 51 % środków na zatrudnianie) spotykają się ze zjawiskiem, że PUP nie ma środków. Może poprawi się sytuacja w związku ze zdobywaniem funduszy z EFS.

Jan Borek Zastępca Dyrektora ARiMR
Jesteśmy urzędem zajmującym się programami pomocowymi w dziedzinie rolnictwa. Co prawda nasze działania nie są ukierunkowane bezpośrednio na problem bezrobocia ale w sposób pośredni wpływa na rozwiązanie tego problemu. To dotyczy tzw. Sektorowego Programu Operacyjnego Rejestracja i Modernizacja Sektora Żywności oraz Rozwój Obszarów Wiejskich. W ramach tego programu wdrażamy 5 programów w tym 2 w sposób pośredni wybitnie wpływają na tworzenie nowych miejsc pracy. Program 2.4 Różnicowanie Działalności Rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia działań i alternatywnych źródeł dochodów. Ten program był realizowany w ramach SAPARD. Poziom wsparcia w ramach tego działania to maksimum 100 tys. zł do 50 % kosztów kwalifikowanych realizacji danych inwestycji. Tutaj szczególnym zainteresowaniem cieszy się agroturystyka. To jest tworzenie miejsc pracy i źródeł dochodów. Również takim działaniem w ramach SPO jest - Poprawa Przetwórstwa i Marketing Artykułów Rolniczych. Działanie już w większości skierowane do innych grup potencjalnych beneficjentów, ponieważ poziom wsparcia min. 200 tys. zł a maksimum 20 mln. zł. Chodzi o wsparcie Działu Restrukturyzacji i Modernizacji w zakładach przetwórstwa rolno-spożywczego (mleczarni, masarni).
Oprócz tego w ramach SPO Dział Rolnictwo są inwestycje w gospodarstwach rolniczych skierowane bezpośrednio do rolników, producentów rolnych. Poziom wsparcia maksimum 300 tys. zł. nie więcej niż 50 % kosztów kwalifikowanych (na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarczych - 60 %). A gdy potencjalny beneficjent jest młodym rolnikiem ten poziom ulega zwiększeniu o kolejne, 5% czyli maksymalnie młody rolnik na terenach ONW może uzyskać wsparcie w wysokości 65 % kosztów kwalifikowanych realizacji inwestycji nie więcej niż 300 tys. zł.
Ostatnie działanie ułatwiające start młodym rolnikom to program w zasadzie już zamknięty, premia 50 tys. zł. dla młodego rolnika który w przeciągu ostatniego roku rozpoczął prowadzenie gospodarstwa.
W ramach SPO jest tzw. Mała Infrastruktura Techniczna Rozwoju i ulepszenia infrastruktury technicznej związanej z rolnictwem. Maksymalny poziom wsparcia to 200 tys. zł. Pieniądze mogą być wykorzystane na modernizację dróg niezaliczonych do żadnej kategorii dróg (drogi transportu rolnego), tworzenie nowych źródeł energii odnawialnych (elektrownie, wiatrownie), przyłącza, wodociągi, gazownie, kanalizacja.
W Województwie Świętokrzyskim złożono już 1200 wniosków w ramach tego programu na kwotę 98 mln. 818 tys. zł. w tym na;
- inwestycje w gospodarstwach rolnych - 402 wnioski w tym w powiecie kieleckim 23,
- ułatwianiu start młodym rolnikom - 703 wnioski w tym w powiecie kieleckim 49,
- poprawa przetwórstwa - 10 wnioski w tym w powiecie kieleckim 1,
- różnicowanie (agroturystyka ) – 52 wnioski w tym w powiecie kieleckim 12.
Drugim programem, który kierujemy do mieszkańców wsi jest Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich. Pierwszym działaniem, które zostało już zamknięte ze względu na bardzo duże zainteresowanie beneficjentów to program dla gospodarstw niskotowarowych. W Województwie przyjęto 14 tys. 850 wniosków w tym w powiecie kieleckim 1508 na sumę 18 mln. 567 tys. zł. Program Dostosowania Gospodarstw Rolnych do Standardów Europejskich (już zamknięty) w skali województwa przyjęto1443 wnioski na sumę 41 mln. 932 zł. w powiecie kieleckim 129 wniosków na sumę 3 mln. 354 zł.
Programy Rolno-Środowiskowe to są programy z wdrażania specjalnych form gospodarowania na użytkach rolnych (strefy buforowe, łąki, pastwiska). W ramach pakietu rolnictwo zróżnicowane wniosków przyjęto 51 w powiecie kieleckim 14.
W ramach pakietu rolnictwa ekologiczne często to działanie łączy się z SPO – Różnicowania Działalności Agrosturystyki, (jeśli ktoś prowadzi agrosturystykę jednocześnie uprawia rolnictwo ekologiczne) 525 wniosków, w powiecie 83.
W województwie Świętokrzyskim od momentu rozpoczęcia działalności rent strukturalnych wpłynęło 1441 wniosków z tego w powiecie 211. Są to duże kwoty skierowane do beneficjentów z terenu województwie powiatu.
Gorący apel do państwa radnych o propagowanie szczególnie działalności inwestycyjnych w gospodarstwie rolnym, ponieważ jest duży limit środków. Wykorzystanie w inwestycjach w gospodarczych mamy na poziomie 25 % (na sumę 25 mln. zł.) limit środków na to działanie dla naszego województwa to 100 mln. zł. Obecnie jest to 3/4 środków wolnych do wykorzystania.
Te działania agencji w zakresie umożliwiającym pozyskiwanie środków w dziedzinie rolnictwa, rozwoju obszarów wiejskich przyczyniają się i służą tworzeniu nowych miejsc pracy a szczególnie dwa działania, czyli zróżnicowanie źródeł dochodowych jak również poprawa przetwórstwa marketingu artykułów rolno-spożywczych.


Cezary Tkaczyk Wiceprezes Zarządu Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice” S.A.
Skupię się na przygotowaniu gruntów pod inwestycje. W listopadzie 2004 r. podpisaliśmy porozumienie z Panem Marszałkiem i Polska Agencją Informacyjną Inwestycji Zagranicznych odnośnie powołania Centrum Obsługi Inwestora na terenie województwa z przedstawicielami gmin. W tej chwili wpływają dane odnośnie potencjalnych możliwości, działek inwestycyjnych, jakie znajdują się na terenie województwa i powiatu. Te dane opracowujemy i będziemy udostępniać potencjalnym inwestorom. Po to żeby te działania były skuteczne potrzebne są jasne przepisy i możliwości, co do inwestowania. Obszar naszej strefy obejmuje północną cześć województwa. Generalnie zagospodarowaliśmy blisko 80 % działek, które były do zagospodarowania. W tej chwili toczą się rozmowy z poważnym inwestorem, który nieruchomości poszukuje i chętnie by je widział w pobliżu miasta Kielce. To prężny ośrodek gospodarczy, akademicki, o ponad 200 - tysięcznym potencjale i mający wokół miasta takie tereny, które pod inwestycje wielkoobszarowe nadają się. Dobrym przykładem jest fakt, że aktualnie jeden z niemiecki potentatów branży motoryzacyjnej poszukuje działki między 100 a 150 hektarów.
Apel do państwa radnych, do przedstawicieli samorządów by wspierali tego typu działania zmierzające do sprawnego powstania Centrum Obsługi Inwestora.
Aby była ta świadomość proinwestycyjna gmin, bowiem trzeba być przygotowanym na przyjęcie inwestora. Ten koncern dał nam czas do końca kwietnia a konkurujemy ze Słowacja, Rumunią i Węgrami. W zależności jak dobrze będzie taka oferta przygotowana tam znajdzie swoją lokalizację potężna inwestycja (dla ok. 1000 bezrobotnych), która by rozwiązała problem bezrobocia w niejednej gminie. A za takim inwestorem idą następni.
Otrzymaliśmy stanowisko Komisji Europejskiej, która potwierdza prawa do działania w warunkach europejskich takich obszarów jakimś Specjalne Strefy Ekonomiczne. Granice ich mogą się zmieniać i obejmować także powiat ziemski, jeśli tylko taka działka zostanie przygotowana i będzie możliwa do zaoferowania inwestorom.
Apel do władz powiatu o jeszcze lepszą w współpracę. Mamy już szereg danych, które pozwalają nam na sprawne wskazanie nieruchomości na terenie województwa, ale nieruchomości przygotowanych dobrze jest niewiele.
Tym większa szansa dla tych, którzy się pośpieszą i będą potrafili się skutecznie wypromować i zachęcić inwestora by na terenie naszego województwa zainwestował.


Radny Wojciech Furmanek
Odniosę się do informacji przedstawionej przez Dyrektora PUP. Z informacji tak staranie przygotowanej można się dowiedzieć, że bezrobocie jest zatrważające. Chciałbym zwrócić na dane, które mówią o długotrwale pozostających bez pracy. Powyżej 12 miesięcy pozostających bez pracy jest blisko 55 % zarejestrowanych, pozostających bez pracy powyżej 6 miesięcy ( bez prawa do zasiłku) – 72 % zarejestrowanych. I to jest zatrważająca cyfra ludzi niepobierających zasiłków.
Druga sprawa to młodzież w przedziale wiekowym od 18 do 24 roku życia zarejestrowanych jest 26 %, od 25 do 34 roku życia – 31 %, co razem daje 57 % młodych ludzi pozostających bez pracy.
Nie zgadzam się z Panem Burmistrz Zatorskim, że trzeba pomagać głównie starszym bezrobotnym ludziom. To liczby mówią, że większość bezrobotnych jest to młodzież. W tym kierunku idzie PUP pomagając młodym w znalezieniu pracy i to dobry kierunek, chociaż o starszych bezrobotnych też należy pamiętać. W powiecie kieleckim zarejestrowanych jest o 13 % więcej mieszkańców niż w mieście Kielce. Gdybyśmy byli jako powiat oddzielnie pokazywani w tej statystyce naszym bezrobotnym zależałby się zasiłek 12 miesięczny. Ta średnia statystyczna miasta Kielce i powiatu jest niższa i przez to nasi bezrobotni nie dostają 12 - miesięcznego zasiłku tylko 6 – miesięczny. To bardzo krzywdzące dla mieszkańców powiatu.
Ponad 22 % bezrobotnych w województwie, w kraju 19 %, w powiecie 29 %. Jesteśmy w czołówce w kraju. Czy zrobiliśmy i robimy wszystko i czy możemy zrobić więcej by to bezrobocie zmniejszyć. Mamy przyjęty Program Przeciwdziałania Bezrobociu powiat się rozkręca a największe efekty przynosi działalność PUP. Z pozostałych projektów nie wiele miejsc pracy przybyło a był ich 15.
Zwracam się do pana Starosty by ten program przypilnować, by były większe z niego korzyści.


Radna Urszula Rysińska
Również odniosę się do przemówienia Pana Dyrektora PUP i analizy tabeli 3.3 na str. 10 w przedstawianej informacji o stanie bezrobocia. Faktem jest, że poziom bezrobocia w całym kraju jest bardzo wysoki i ciągle będzie za mało środków na to żeby mu stanowczo przeciwdziałać. Chciałam się przyłączyć do głosu pana Burmistrza Zatorskiego, że dużo w tej kwestii możemy zrobić jednak „na dole” bo są gminy, w których jest stanowczo lepiej od innych. Analizując tabele na poziomie całego roku wykazuje się pewien spadek bezrobocia to już w lutym br. nastąpiło wzrost, który zniwelował ten spadek.
Jest taka gmina, w której ten spadek jest cały czas realny to Gmina Morawica. Liczby mówią za siebie, że poprzez sprzyjanie przedsiębiorczości można tworzyć miejsca pracy. To wójtowie mają taką możliwość poprzez zwalnianie firm z podatków, zostawiając pieniądze firmom a w ten sposób wspomagać ich budżet dając możliwości utrzymania zatrudnienia na danym poziomie czy wzrostu zatrudnienia.
Czy nie najwyższa pora spotykając się w tej chwili razem przedstawiciele gmin i samorządów aby sfinalizować przedsięwzięcie które ciągnie się od dłuższego czasu pod nazwą Fundusz Poręczeń Kredytowych. Czy to również nie byłoby z naszej woli sprzyjanie przeciwdziałaniu bezrobociu?


Radny Edward Przywała
Był wiele dyskusji na temat liczb, statystyk problemów z ludźmi bezrobotnymi. Aby zmniejszyć musi nastąpić wzrost przedsiębiorczości, rozwój gospodarczy kraju, żeby to nastąpiło muszą ruszyć inwestycje żeby były inwestycje po prostu potrzebne są pieniądze. Na lata 2007-2013 mamy mieć zagwarantowane z Unii Europejskiej 143 mln. zł. euro. Jeśli to podzielimy na samorządy to na gminę wyjdzie spora suma. Jest 6-7 razy więcej pieniędzy niż na lata 2002-2006. Trzeba się zastanowić jak te pieniądze wziąć i zagospodarować.
Na komisjach zastanawialiśmy się, w jaki sposób te pieniądze wykorzystać. Czy przedewszystkim powinno się wykorzystać te pieniądze w pierwszej kolejności na inwestycje dochodowe, czy nawet na poprawę infrastruktury i wykonanie kanalizacji. Chciałbym podkreślić, że inwestycje gminne są w tym momencie tak jakby konsumowane, bo jakiś taki owczy pęd na budowanie dróg. Tu widzę role powiatu gdzie powinniśmy być mediatorem dla gmin. Gminy są samorządne, samowładne wiedzą, co im potrzeba natomiast nie zawsze te gminy wiedzą ten interes ogólny. Jeśliby powiat wszedł w ten temat poprzez związki gmin, byłby mediatorem, koordynatorem. Każdy program zwalczania bezrobocia jest dobry, jeśli idą za tym efekty.. Stopa bezrobocia jest jedna w największych w kraju, bo wynosi 29 %.
W prasie Pan Wojewoda powiedział, że należy reaktywować inwestycję „Morza Chęcińskiego „. Ten temat powinniśmy podjąć a efekty jego byłyby niesamowite. Finansowanie musiałyby być ze środków centralnych bo żaden budżet gminy nie wytrzymałby tej inwestycji. Mamy świeżo w pamięci ostatnie powodzie a zbiornik ten pełniłby funkcje zbiornika retencyjnego. Zabezpieczyłby i tak już małe zasoby wodne powiatu. Ani pod względem finansowy organizacyjnym Gminy Chęciny nie wytrzymałaby tego tematu. W związku z tym jest to wielka rola dla powiatu.
Jak trudno zdobyć pieniądze na inwestycje powiedział nam Pan Zatorski. Musi być mocna grupa ludzi zajmująca się wyznaczeniem celów, pilotująca przygotowanie dokumentacji, rozliczeń inwestycji. Brak jednego podpisu na kopii może dyskwalifikować wniosek. I do tego były bardzo potrzeby a niepowołany i zablokowany przez radnych Wydział Promocji Rozwoju. Ten wydział powinien powstać choćby z dzisiejszych wywodów.
Panie Starosto proszę zorganizować konferencje prasową żeby poinformować ludzi o poczynaniach w tej kwestii. Media prześcigają się w tym ze im gorzej tym lepiej. Wracając do poprzedniej sesji jedna z gazet w tytule określiła posiedzenie sesji Rady Powiatu jako nasiadówkę z tamtej epoki. Pisząca młoda osoba tamte epokę pamięta tylko historii. Dyskusja była dogłębna a sprawozdania całorocznego nie ujmie się w kilku zdaniach.


Przewodniczący Rady Powiatu Henryk Mieczysław Milcarz przekazał prowadzenie obrad sesji Wiceprzewodniczącemu Rady Powiatu Lucjanowi Pietrzczykowi.


Jarosław Zatorski Burmistrz Miast i Gminy Chmielnik
Odnośnie wypowiedzi p. Radnej Rysińskiej w sprawi efektów działań w celu rozwoju przedsiębiorczości Gminy Morawica.
Proszę o zapoznanie się ze specyfiką gminy i jakie preferencje dają gminy, jakie mają możliwości. Biorąc pod uwagę wspaniałe zarządzenie, jestem pełen podziwu i uznania dla samorządu Morawicy, wykorzystaniem tej szansy. Przecież tam wyprowadziła się większość przedsiębiorców kieleckich.
Podatek jest wyższy niż np. w gminie Chmielnik, nie ma zwolnień od nieruchomości. Teraz należałoby to gruntownie przeanalizować. Dla mnie roboty publiczne i prace interwencyjne jest to ostateczność rozwiązań w kwestii walki z bezrobociem. Najwspanialszym jest rozwój przedsiębiorczości. Nawet trzy letnie zwolnienie od podatku nie przyniesie efektów w postaci powstania nowych miejsc pracy.


Radny Ryszard Mańko
Czytając statystyki te 29 % poraża. Nie jako sami też unikamy jako radni nie zdajemy sobie sprawy nie znamy możliwości, co zrobić by w tym pomóc. Bliski jestem tezy p. Burmistrza Zatorskiego, że musimy zejść niżej do gmin. Chciałbym prosi p. Starostę o wyrażenie zgody na oddelegowanie przedstawicieli Starostwa czyli kierowników, naczelników po to, aby odbyć w terenie szereg spotkania o charakterze informacyjo-komunikacyjnym. Chciałbym zorganizować takie spotkania na swoim terenie z udziałem przedstawicieli starostwa by w sposób jasny i prosty wytłumaczyli ludziom gdzie mogą uzyskać pomoc i jaką. Język raportów czy sprawozdań jest dość trudny do zrozumienia dla tych ludzi..
Liczę na pomoc p. Starosty.

Marek Krak Burmistrz Miast i Gminy Bodzentyn
Problem bezrobocia tkwi w rozwoju gospodarczym i tak na prawdę w PKB. Postawy ekonomii mówią, że dopóki PKB nie wzrośnie o ponad 5 % to w cały kraju nie będzie rozwoju a cały czas mamy powyżej 3 %. To, co p. Burmistrz Zatorski mówił, że nie można porównywać jedna gminę z drugą. Z tym bezrobociem jest różnie w rożnych gminach w zależności od ukształtowania terenu i położenia. To, co mówimy żeby samorządy były operatywne i zapobiegały bezrobociu i to na pewno to robią dzięki PUP, który znakomicie działa na te warunki świętokrzyskie. Dostajemy jako województwo jedne z mniejszych środków. Myślę, że te programy, które zostały zrealizowane jak „Pierwsze Praca” dużo wniosły.
Odnośnie statystyki dane gminy Bodzentyn też nie są tak wymierne. Prowadzimy program „Aktywizacji Obszarów Wiejskich wokół Parków Świętokrzyskiego”. „ Rozwój Parku Narodowego”, gdzie na tych inwestycjach pracuje ponad 300 osób. A dzięki współpracy z niemiecką gminą, co roku wyjeżdża 350 osób na legalną pracę do Niemiec. Powtarzam żeby odpowiedzialnie dzielić środki, jakie dostajemy. Samorządy gminne dostają 7 % z budżetu państwa, a na powiaty, województwa i gminy razem jest to ok. 26 %. Więc ma jako samorząd gminny i powiatowy powinniśmy odpowiadać w tym kraju w 15 % za to co jest złe. 80 % środków jest poza zasięgiem samorządów i nie można wszystkiego zrzucać na barki tych podstawowych jednostek. Jako samorządy powinniśmy mówić, że robimy dużo. Jak mówił Pan Marszałek nie mamy instrumentów by robić więcej.
Podsumowując, jeśli mamy mieć tą większą odpowiedzialność to żeby nam dali również instrumenty.

Przerwa 15 minutowa


Do pkt 5
Informacja o realizacji uchwał Rady Powiatu w Kielcach za 2004 rok - która stanowi załącznik nr 4 do protokołu –była omawiana na posiedzeniach komisji Rady Powiatu

Rada przyjęła powyższą informację.

Do pkt 6
Informacja o stanie bezrobocia w Powiecie Kieleckim oraz o realizacji Powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji
lokalnego rynku pracy w 2004 r.- która stanowi załącznik nr 5 do protokołu –była omawiana na posiedzeniach komisji Rady Powiatu

Rada przyjęła powyższą informację.


Do pkt 7

Podjęcie uchwał w sprawie:

Do pkt 7 ppkt 1
określenia zadań, na które przeznacza się w 2005 roku środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

Głosowanie:
za-27
przeciw-brak
wstrzymało się –brak

W wyniku głosowania podjęta została Uchwała Nr XXII/9/2005 Rady Powiatu w Kielcach z dnia 31 marca 2005 roku w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się w 2005 roku środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – która stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Do pkt 7 ppkt 2
zmian w budżecie powiatu na 2005 rok,

Głosowanie:
za-27
przeciw-brak
wstrzymało się –brak

W wyniku głosowania podjęta została Uchwała Nr XXII/10 /2005 Rady Powiatu w Kielcach z dnia 31 marca 2005 roku w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok – która stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Do pkt 7 ppkt 3

założenia Technikum Nr 8 w Łopusznie,

Głosowanie:
za-27
przeciw-brak
wstrzymało się –brak

W wyniku głosowania podjęta została Uchwała Nr XXII/11 /2005 Rady Powiatu w Kielcach z dnia 31 marca 2005 roku w sprawie założenia Technikum Nr 8 w Łopusznie – która stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Do pkt 7 ppkt 4

włączenia Technikum Nr 8 w Łopusznie do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 5 w Łopusznie,

Głosowanie:
za-27
przeciw-brak
wstrzymało się –brak

W wyniku głosowania podjęta została Uchwała Nr XXII/12/2005 Rady Powiatu w Kielcach z dnia 31 marca 2005 roku w sprawie włączenia Technikum Nr 8 w Łopusznie do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 5 w Łopusznie, – która stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Do pkt 7 ppkt 5

wyrażenia opinii dotyczącej przekształcenia Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju,

Głosowanie:
za-27
przeciw-brak
wstrzymało się –brak

W wyniku głosowania podjęta została Uchwała Nr XXII/13 /2005 Rady Powiatu w Kielcach z dnia 31 marca 2005 roku w sprawi wyrażenia opinii dotyczącej przekształcenia Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju – która stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Do pkt 7 ppkt 6

sprostowania oczywistych omyłek w uchwałach Rady Powiatu z dnia 23 lutego 2005 r. tj. Nr XXI/73/05, Nr XXI/74/05, Nr XXI/75/05, Nr XXI/76/05, Nr XXI/77/05, Nr XXI/78/05,
Nr XXI/79/05, Nr XXI/80/05

Głosowanie:
za-27
przeciw-brak
wstrzymało się –brak

W wyniku głosowania podjęta została Uchwała Nr XXII/14 /2005 Rady Powiatu w Kielcach z dnia 31 marca 2005 roku w sprawie sprostowania oczywistych omyłek w uchwałach Rady Powiatu z dnia 23 lutego 2005 r. tj. Nr XXI/73/05, Nr XXI/74/05, Nr XXI/75/05, Nr XXI/76/05, Nr XXI/77/05, Nr XXI/78/05, Nr XXI/79/05, Nr XXI/80/05 – która stanowi załącznik nr 11 do protokołu.


Pkt 8

Zapytania interpelacje

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Lucjan Pietrzczyk
Przedstawił radnym treść pisma Urzędu Gminy i Miasta Chęciny przekazującego Uchwałę Rady Miejskiej w Chęcianch w sprawie stanowiska dot. lokalizacji MOW w budynku internatu Z.S. Nr 7 w Podzamczu (załącznik nr 12 do protokołu).


Radny Jacek Kuzia
Wójt Gminy Morawica Pan Buras złożył dwa pisma jedno w czerwcu, drugie w listopadzie tej samej treści odnośnie złożenia przez powiat wniosku do ZPORR na remont dróg powiatowych gdzie gwarantuje się środki finansowe w pełnej wysokości i do dzisiaj odzewu na ten temat nie ma. A przecież chodzi o to, aby jakaś współpraca zaistniała i była kontynuowana. Są to drogi powiatowe, jeśli gmina chce wyłożyć pieniądze w całości to powiat powinien tylko te drogi zgłosić i nie widzę tu większego problemu. Do dzisiaj nie ma żadnych ustaleń.


Radny Wojciech Furmanek
Rozpoczynająca się wiosna odsłania po zimie zniszczenia na naszych powiatowych drogach. Mieszkańcy, radni gminni domagają się, dopytują się, kiedy będą naprawiane te zniszczenia po zimie. Na ostatniej Komisji Transportu Pan Z.Wróbel Zastępca Dyr. PZD tłumaczył, że jeszcze było za zimno i producenci nie produkowali masy. Najwyższy czas by przystąpić do prac.
Apel do Pana Starosty i Pana Dyr. PZD, aby w pierwszej kolejności naprawiać te drogi najbardziej zniszczone, żeby nie było tak, że kompleksowo robi się całą gminę a w październiku dochodzi się do jakiejś ostatniej gminy w powiece.
Proszę by rozpocząć prace remontowe od tych największych uszkodzeń


Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Lucjan Pietrzczyk
Dotyczy to również dróg wojewódzkich przebiegających przez teren naszych gmin. Prośba do Starosty również o podjęcie w formie interwencji dotyczącej remontów tych dróg.


Radny Jadwiga Wójcik
Miałam przykład 18 marca br. kiedy na terenie Gminy Bieliny było zagrożenie powodziowe i trzeba było interwencyjnie wykopać ok. 200m. rowu przy drodze powiatowej w przeciwnym razie droga byłaby zerwana. Dlatego chciałam zaapelować by do konserwacji i odwodzenia dróg nie przystępować w miesiącu wrześniu, natomiast zrobić przegląd już na wiosnę i jakoś te prace rozplanować. Nie wiem czy to będzie wykonywane przez PZD własnymi siłami na terenie poszczególnych obwodów, czy będą to przetargi, to najodpowiedniejszą porą jest jednak wiosna i lato wówczas rowy i pobocza już się umocnią. Tam gdzie jesienią zostały zrobione odwodnienia drogi nie były zniszczone. Mam przykład gdzie drogi są bardzo zniszczone przeważnie na odcinkach gdzie nie ma rowów.
Proszę nie zwlekać do jesieni z tą decyzją. Komisja Transportu wybiera się w najbliższym czasie na wizytację wszystkich dróg powiatowych. Będzie to okazja aby określić które odcinki są najbardziej zagrożone, które powinny być wyremontowane i odwodnione.
W dniu 18 marca br. miałam naprawdę dylemat czy kopać te 2000 m. rowu czy pozwolić żeby ta droga została przerwana . Być może byłaby to jedyna okazją żeby tą drogę w całości wyremontować. Czeka na remont od 2001 r.
Proszę o określenie terminu, w jakim mogłyby być te odwodnienia dokonane.

Radny Marek Kwiecień
Komisja Transportu po 10 kwietnia przez 2 dni szczegółowo zajmie się przeglądem dróg powiatowych może nie wszystkich, bo to jest ok. 1200 km. Ale proszę o zgłaszanie tych odcinków dróg które według państwa radnych Komisja powinna przyjrzeć się szczególnie.
Druga sprawa to chciałem zachęcić do składania wniosków odnośnie agroturystyki. Pan Borek z ARiMR mówił o Działaniu 2.4 związanym z agroturystyką. Na 52 wnioski w województwie, tylko 12 było z powiatu a gospodarstw agroturystycznych jest ponad 200. Moje stowarzyszenie, w którym jestem prezesem zależy do Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej w W-wie. Stowarzyszenie posiada trzech inspektorów, którzy opiniują takie wnioski ponieważ agencja nie przyjmie wniosku, jeśli nie będzie opinii inspektora w zakresie agroturystyki. Opiniowałem 9 wniosków, ale żadnego z naszego powiatu. Zachęcam i namawiam do rozpoczęcia takiej działalności agroturytycznej po to tylko np. aby wyposażenie swój dom środkami UE.


Radny Tadeusz Kaleta
Interpelacja skierowana do Pana Marszałka a chodzi o odcinek drogi Nr 74 tj wjazd do Kielc od strony Opatowa, Lublina. Stan fatalny drogi zwłaszcza przy większych ulewach gdzie nie można przejechać autem spokojnie.
Z tego, co wiem były robione projekty na obwodnicę, ale sprawa utknęła z powodu protestów okolicznych mieszkańców i nie wiem, na jakim etapie teraz jest ta inwestycja.
Druga sprawa powiat swego czasu uczestniczył w tzw. łączach internetowych. Czy te łącza będą dostępne na terenach wiejskich? Ponieważ jest duże zapotrzebowanie na te łącza internetowe a nie we wszystkich gminach jest to możliwe.


Radny Ryszard Mańko
W nawiązaniu do wypowiedzi Pana Marszałka, który był dosyć zadowolony z funkcjonowania i istnienia Funduszu Stypendialnego, ja nie do końca wyrażam pogląd, że wszystko jest tak dobrze. Początki były dosyć trudne, próbowano do końca roku wyrównywać a te środki spływały różnie. Natomiast w chwili obecnej nie wpłynęła transza marcowa a trzeba spisać sprawozdanie z wykonania z I półrocza. Nie wiem, komu taki papier potrzebny skoro nie ma pełnego przypływu pieniędzy, jaką wartość będzie takiego sprawozdania. Mam nadzieję, że w kwietniu zostanie to zintensyfikowane i wyrównane.


Radny Wojciech Furmanek
W nawiązaniu do wypowiedzi p. Kalety to chodzi tu o program „e-Świętokrzyskie”. Wiem, że powiat wszedł do tego programu, ale się okazuje, że większość gmin z tereny naszego powiatu nie weszła do tego programu.
Kiedy zapytałem o ten program w Gminie Daleszyce wogóle nie wiedzieli o co chodzi bo żadna informacja do nich nie dotarła, że taki program istnieje. A jest to program alternatywnej telefonii internetowej. Wiem, że większość gmin nasze go powiatu nie ma stałych łączy internetowych. Jest to dla gmin bariera, hamulec rozwoju. Często takie wymogi stawiane są przez programy unijne ze trzeba mieć stały dostęp do internetu. Tak było w przypadku Gminnych Centrów Informacji, jaki i w przypadku „Ikonki” gdzie chodziło o czytelnie internetowe. Otrzymywały je tylko te Gminne Ośrodki Kultury czy biblioteki, które miały stale łącza internetowe a niestety większość naszych gmin nie ma stałego dostępu do internetu a w tym programie „e-Świętokrzyskie” jeden projekt dotyczył internetu drogą radiową. Chciałem wyrazić żal i zdziwienie, że gminy powiatu były nie dostatecznie doinformowane, nie wiedziały, że taki projekt jest i dlatego nie weszły do tego programu.


Radny Tomasz Lato
Moja interpelacja będzie dotyczyła przyspieszenia bądź skonkretyzowania spraw związanych z zamianą majątków z Akademią Świętokrzyską na „Zameczek” w Podzamczu. Ta interpelacja jest dziś wymuszona pismem Rady Gminy i Miasta Chęciny. Uważam, że na chwilę obecną powołanie MOW jest jedyną z szans. Jako Komisja Oświaty uczestniczyliśmy kilku spotkaniach z gronem pedagogicznym, dyrektorem, mieszkańcami domu nauczyciela. Koncepcja rozłożenia kosztów utrzymania tego obiektu na jak gdyby trzy powstające tam ośrodki, czyli część przejęta przez akademię, MOW i nadal istniejący zespół szkół, który cały czas przy tej koncepcji ma pozostać. Chcę przekazać jasną informację, że na Komisji Oświat nie mówiono nigdy o jakimkolwiek zamykaniu tej szkoły, bo takie głosy się przewijały w kuluarach. Szkoła pozostaje na tym samym miejscu z tymi samymi uczniami, nauczycielami. Natomiast rozważana jest możliwość połączenia jej ze szkołą w Chęcianch z istniejącym już tam zespołem. Sądzę, że załatwiamy dwie sprawy.
Myślę, że mówiąc o bezrobociu w obszarze oświaty, sportu i turystyki i działań powiatu, które służą zmniejszeniu zwalniania osób w tych obszarach, dużo zostało zrobione. Powstanie, MOW to są miejsca pracy dla tych ludzi, które na chwilę obecną są zagrożone. W budżecie na ten rok do Podzamcza zabraknie ok. 400-500 tys. zł. do wypłaty i na utrzymanie tego obiektu. Jako pustostan utrzymujemy szereg obiektów, które ogrzewamy, szereg placów, które są przez dyrekcję i pracowników szkoły zagospodarowane. Jest to dla nas Rady i Starostwa poważny problem. Często słyszy się pomyślmy nad czymś innym, nie róbmy niczego na siłę, nie bierzmy osób, które mogą stanowić pewne zagrożenie.
Są to dzieci w wieki od 12-16 roku życia skażone patologią, trudną sytuacją rodzinną mające nie jednokrotne kontakty z policją. Ale nie są to dzieci, które należy wykreślić ze społeczeństwa. Z takimi dziećmi funkcjonujemy, na co dzień, takie dzieci uczą się w naszych szkołach, ktoś tymi dziećmi musi się zając. Nie bez znaczenia jest „waga”, czyli przelicznik finansowy. Na MOW jest to 9 wag, niesamowita różnica finansowa.
Nie należy patrzeć tak, że te pieniądze wejdą w całość obiektu i rozwiążą problem. My nadal tam będziemy szukać pieniędzy to stworzy nową inną opcję oświaty w tej placówce. Ta opcja pozwoli na zatrudnienie, na rozwiązanie tzw. dzieci niechcianych, na rozwiązanie problemu z całym obiektem w Podzamczu i Chęcianch.
Musimy na ta szkołę spojrzeć inaczej, szukajmy Pana Starosto pomysłów. Apeluję do Zarządu Powiatu, do radnych, którzy krytykują niech może nam pomogą.
Jesteśmy jedną samorządową rodziną i bez względu na szczebel współpracujemy ze sobą. Może znajdziemy rozwiązanie, które pomoże nam a jednocześnie pomoże im. Bo ja zagrożenia w tworzeniu MOW dla środowiska nie widzę. Nie jest to zakład poprawczy, dlatego namawiam gorąca serdecznie państwa radnych, tych wszystkich, którzy mogą pomóc żebyśmy roztropnie, spokojnie z pełną odpowiedzialnością zastanowić się nad tą szansą dla Podzamcza. Jako komisja skierowaliśmy wniosek do Zarządu oczekując do naboru na ten nadchodzący rok szkolny. Jeżeli nabór rozwiąże nam sprawę utrzymania tej szkoły a musiałoby być to ok. 500 uczniów, będziemy z tego rezygnować. Ale jeżeli nie znajdziemy tego rozwiązania to nie odrzucajmy na chwilę obecną dobrych, potrzebnych środowisku, niezagrażających mieszkańcom pomysłów.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Lucjan Pietrzczyk
Ma przed sobą zestaw dokumentcji związanej z drogą Chałupki Zabrzańskie – Morawica, które znajdują się również w PZD. Jest to sprawa, którą koniecznie trzeba zakończyć a która ciągnie się od 1974 roku. Problemem jest postawa PKP. Przekazuję dokumenty, do p. Starosty z prośbą o poparcie.
Jestem jak najbardziej za tymi ludźmi. Z chwilą, kiedy rzeka wyleje a dzieje się tak kilkakrotnie w ciągu roku, przejazd jest niemożliwy i muszą wówczas jechać 12-14 km dalej po drogach dużo gorszych.
A z chwilą, kiedy przejadą za ten przejazd kolejowy mają już asfalt przy Kopalni Wapienia w Morawicy. Miesięczne straty sięgają ok. 1400 zł. Kolej chce żebyśmy wybudowali przejazd za ok. 200 tys. zł. i wykładali rocznie na utrzymanie dróżnika 96 tys. zł. Podczas gdy wystarczy żeby te pociągi zwalniały do prędkości ok. 20 km/godz. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, ale może lesze od objazdu.


Starosta Kielecki Zbigniew Banaśkiewicz
w sprawie wypowiedzi radnego Furmanek
Mamy skalę wyboru i ogromne środki finansowe, stąd działania, które podjedliśmy, czyli aktywizacja młodzieży i osób długotrwałe bezrobotnych. Czy zrobiliśmy wszystko? Myślę, że nie. To Zarząd Powiatu wystąpił z inicjatywą dwa lata temu do Rady Powiatu ażebyśmy problem bezrobocia potraktowali kompleksowo. Powiedziałem w wystąpieniu, że on będzie ewoluował w zależności od sytuacji, że jedne programy będą realizowane albo nie zrealizowane, bądź drugie będą na to miejsce wchodziły. Jest to problem długofalowy i efektów namacalnych tych programów operacyjnych jeszcze nie ma. Trzeba legislacji, wsparcia poprzez ARiMR by zachęcić mieszkańców naszego powiatu, że to jest dla nich alternatywne źródło dochodu. Zgodnie z uchwałą Rady Powiatu, która przyjmowała ten program, będziemy się corocznie rozliczać. Możemy się za rok spotkać i pewnie wszystkiego nie zrobimy, bo to jest działanie długotrwałe a w zakresie infrastruktury są to zapóźnienia wieloletnie. Chciałbym abyśmy podchodzili to tego pragmatycznie, że robimy za mało, ale coś robimy. Z wielu wystąpień
wynikało, że sami zaczynamy mówić o sobie gorzej jako radni powiatowi. Wasz wkład w pewne działania, które podejmuje Zarząd jest niekwestionowany. Apeluję do państwa żebyśmy się wzajemnie szanowali. My jako Zarząd też chcemy usłyszeć, że coś nam się udało. O to bardzo proszę.

w sprawie wypowiedzi radnej Rysińskiej
Zgadzam się generalnie z komentarzem p. Burmistrza Zatorskiego, że specyfika funkcjonowania poszczególnych gmin podmiejskie jest różna. My podjęliśmy inicjatywę mamy 604 h gruntów jako powiat. Przedstawiliśmy kilka lokalizacji póki, co przegrywamy z Wrocławiem, bo inwestor wskazał gdzie chce zlokalizować tą inwestycję, ale to nie powód żeby nie podejmować kolejnych inicjatyw w tym zakresie. Musimy wiedzieć, że specyfika inwestowania w nasz powiat z uwagi na pewne sprawy z wiązane ze specyfiką tego powiatu a więc ochrona środowiska, ekologia, parki jest specyficzna w poszczególnych gminach i to też trzeba wziąć pod uwagę.

w sprawie wypowiedzi radnego Przywały
Nie mówmy o „Morzu”, ale o „Zbiorniku Chęcińskim” retencyjnym ma miarę potrzeb i możliwości. To tylko kwestia skoordynowania czasu z Panem Marszałkiem i z Panem Wojewodą w niedługim czasie spotkamy się i ten temat będziemy kontynuować. Będzie to alternatywa pobudzenia proinwestycyjnego, ale trzeba cierpliwości w tym zakresie, by to realizować.

w sprawie wypowiedzi radnego Mańko
Mnie też przeraża wysoka stopa bezrobocia tj .29 %. Ale co do przepływu informacji nie zgadzam się ponieważ robimy wiele. Przypomnę, że na pierwsze spotkania ARiMR przychodziło więcej prelegentów niż zainteresowanych benecjfientów. W kwietniu razem z ARiMR chcemy posumować ten pierwszy etap naszej akcesji do UE, korzystania ze środków i pokazania gdzie jeszcze są szanse. W niektórych już środków nie ma, ale będzie powód do tego abyśmy w planowaniu na lata 2007-2013 byli przygotowani jeszcze lepiej aniźli teraz i żeby tych środków było więcej. Jest to szansa dla nas jako regionu zajmującego ostanie miejsca w rankingach czy statystykach.
A co do oddelegowania przedstawicieli Starostwa jestem też do dyspozycji.

w sprawie wypowiedzi radnego Kuzi
Pan Wójt Buras złożył wniosek i deklarował, ale niestety nie było projektu. Ażeby złożyć wniosek do ZPORR musi być kompletna dokumentacja w tym projekt oraz trzeba spełnić szereg warunków technicznych. Pan Zatorski przedstawił na swoim przykładzie jak jego wniosek odrzucono z powodu tylko drobnej pomyłki pisarskiej. W dokumentacji musi być wszystko całą procedurę niestety trzeba dopilnować aczkolwiek instytucje wdrażające na bazie wzajemnych doświadczeń zaczęły projekty oddawać jedynie do poprawy, poprzednie były definitywnie odrzucane. Jako powiat kielecki przerabialiśmy to i teraz jesteśmy faktycznie lepiej przygotowani. Jeśli są wydawane pieniądze publiczne zwłaszcza z UE gdzie jest później kontrola, to musimy dopiąć przygotowania na ostatni guzik. Czasami przy projektach drogowych przejmujemy metr bieżący gruntu ażeby nie mieć później problemów i zawracać środki finansowe w tym zakresie

w sprawie wypowiedzi radnego Furmanka
Ta zima wyrządziła po raz kolejny duże straty. Będziemy to remontować. W informacji o pracach zarządu mówiłem o przetargu, który będzie rozstrzygnięty 5 kwietnia. Z Panem Wróblem rozmawiałem o pewnych możliwościach przyspieszenia działań remontowych ażeby to w miarę sprawnie zrobić, żeby nie trwało do zimy i to dotyczy się również dróg wojewódzkich. Będę rozmawiał z Marszałkiem lub członkiem zarządu nadzorującym sprawy dróg woj., spotkam się z Dyrektorem Św. Zarządu Dróg Wojewódzkich by zasygnalizować mu państwa problemy.

w sprawie wypowiedzi radnej Wójcik
Pani radnej dziękuję za te 200 metrów drogi. Myślę, że będziemy mieli możliwość zrekompensowania jako powiat.
Dojrzeliśmy do tej sytuacji dzięki państwa ubiegłorocznej inicjatywie i wiele odcinków dróg zostało w ten sposób zabezpieczonych. Potrzeby są diametralnie dużo większe. Uważam, że przegląd ma być dokonany i przed zimą i po zimie. Nie będą to koszty sumaryczne większe aniźli koszty remontów.
Generalnie sprawy muszą być rozwiązane przez, PZD ale drobne sprawy tj. odśnieżania czy oczyszczania poboczy, to musimy edukować społeczeństwo, że tych środków finansowych mamy mało, o co państwa radnych proszę. Mamy dwa wyjścia albo samorządy gminne podniosą podatki albo społeczeństwo się zaangażuje. To jest ich rola, bo jeśli budujemy chodniki to po to żeby obywatele przed nimi odśnieżali. Jeśli chodnik nie jest odśnieżony to automatycznie w trakcie zimy niszczeje. Tak również się dzieje z przepustami.
Wyjazdowego posiedzenia Komisji Transportu nie będę komentował. Myślę, że jest to rolą PZD przestawienie informacji i wyznaczanie. Ale jeżeli sobie państwo tak życzą to przy okazji będziemy mieli wspólny pogląd, co do sytuacji.

w sprawie wypowiedzi radnego Kalety
Droga Nr 74. Obwodnica jest zaplanowana przez Domaszowice i chodzi o ich protest. Nie mnie oceniać, bo nie jesteśmy uczestnikami tego sporu i tej dyskusji. Ale można pod to rozwiązanie komunikacyjne podpiąć drogę ekspresową nr 7 i nr 74 i mamy duży atut żeby inwestorzy tu przyszli. Przyjdą do gmin podmiejskich powiatu (Morawica, Chęciny, Piekoszów). Może nie przyjdą do Masłowa, bo tam jest specyfika funkcjonowania nie ma już terenu, które by się nadawały, ale w Masłowie zróbmy wreszcie lotnisko. W przyszłości będzie możliwość dofinansowania lotnisk. To jest szansa dla powiatu, gmin.
Pan Burmistrz Zatorski mówił o 3 letnim zwolnieniu podatkowym. Dziś renomą dla nowych inwestycji jest 10 lat zwolnienia podatkowego. Przykro, że ci, którzy funkcjonują i to najczęściej rodzimi nie skorzystają z tego, ale takie są reguły gry rynku. Musimy wybrać cos za coś.
Czy chcemy pogłębić rzesze bezrobotnych czy stworzyć długofalowe warunki w tym zakresie? I temu miał służyć również pogram „e-Świętokrzyskie”. Jako jeden z pierwszych sugerowałem Panu Marszałkowi i Dyr. SCIT abyśmy przystąpili jako powiat jako jeden z beneficjentów do kwestii związanych z tym programem. Do wszystkich samorządów były wysłane informacje i z większości wójtami rozmawiałem i namawiałem ich do przystąpienia do programu.
Pracujemy w tym momencie nad Gminnymi Centrami Informacji, ale warunek jest jeden, który postawił minister każdej gminie musi być sztywne łącze internetowe. To jest fakt, kto ma internet na modem to wie, jakie są koszty z tego tytułu a jaka technika. W dobie XXI wieku to jest podstawowe narzędzie pracy. Będziemy to robione drogą radiową, bo taki warunek postawiliśmy ze względu na topografię terenu powiatu. Są sieci radiowe już przygotowane przez energetykę, ale niektóre trzeba budować i to traktujemy jak drugi etap. W tej chwili trwają procesy związane z przygotowaniem do specyfikacji i przetargu w tym zakresie. Jeśli byłoby więcej zainteresowanych w I etapie byliśmy gotowi przesunąć środki w ramach poszczególnych działań na budowie społeczeństwa informatycznego. Powoli, konsekwentnie, sukcesywnie będziemy drążyć.

w sprawie wypowiedzi radnego Mańko
Pan Marszałek mówił z zadowoleniem o Programie Stypendialnym. Po trudach samorząd województwa zaciągnął kredyt a my jak powiat kielecki odważyliśmy się podjąć koordynacji. Podjęliśmy się przygotować również projekty na lata 2005-2006. Co do środków to będą wypłacone w III dekadzie kwietnia z wyrównaniem. Też uważam, że powinny być możliwości nie długiego zaliczkowania. Kwartalne rozliczenie byłoby jednym z najlepszych form, ale na tym pracujemy. Jestem otwarty na dialog i konstruktywne rozwiązania, jakie będą ze strony Ministerstwa Gospodarki i Pracy.

w sprawie wypowiedzi radnego Lato
Zacznę od MOW i uchwały, którą Pan Wiceprzewodniczący Pietrzczyk przeczytał. Nie powinienem komentować suwerennej decyzji samorządu lokalnego, ale wyrażę własną opinię - Kto nie daje szansy innym, nie powinien sam dostać szansy. Na dzisiejszym zarządzie dyskutowaliśmy na temat alternatywy i przedstawimy je państwu wkrótce. Rozwiązanie się znajdzie choćby Chmielnik. Czasami trzeba spojrzeć szeroko na tę kwestie, bo my sami sobie podcinamy gałąź, na której siedzimy.
Co do Akademii Świętokrzyskiej sprawa krąży wokół kwestii parkingowych i mamy już wstępna zgodę PKP ale chcemy się zabezpieczyć na przyszłość i to w najbliższym czasie zrobimy.
Prośba Pana Wiceprzewodniczącego Pietrzczyka o rozmowy PKP odnośnie przejazdu to deklaruje się spotkać w tej kwestii.

Radna Urszula Rysińska ( z sali)
Nie uzyskałam odpowiedzi na drugi poruszony przez ze mnie problem Funduszu Poręczeń Kredytowych.

Starosta Kielecki Zbigniew Banaśkiewicz
Po wielu perypetiach podjętych przez Zarząd Powiatu tylko część gmin podjęła ten temat. I wówczas zdecydowałem się poprosić Fundację na Rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa o pomoc w rozwiązaniu tej sprawę, bo my jako samorząd nie musimy wszystkiego sami robić. Dzisiejsza sesja mówi, że mamy sprzyjać rozwoju infrastruktury, rozwoju przedsiębiorcom a oni mają tworzyć miejsca pracy. Jeśliby się udało to jesteśmy 3 lub 4 ośrodkiem skali kraju, w którym byłby oddział Fundacji. Ideą utworzenia Funduszu Poręczeń Kredytowych było żeby każdy z samorządów wszedł w to by go uspołecznić, żeby ten Fundusz był bardziej uwiarygodniony.

Radny Jacek Kuzia (z sali)
Gmina Morawica daje środki finansowe na drogi. Zadaniem powiatu, jeżeli wniosek był złożony w czerwcu było opracować taki projekt na wskazaną drogę.


Starosta Kielecki Zbigniew Banaśkiewicz
Nie powiedziałem ze gmina ma zrobić projekt, bo my go będziemy robić. Jak się robi inwestycję to najpierw przygotowuje się projekt i całą masę dokumentów to się nie zrobi za tydzień czy za miesiąc.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Lucjan Pietrzczyk
Zachęcałbym do promowania tego rodzaju rozwiązania wstępnej transzy środków ZPORR. Ta sprawa dotyczy transy na lata 2004-2006. W przyszłym roku będziemy składać wniosek o kolejne środki na lata 2007-2013.
Wójt Gminy Morawica zadeklarowała pokrycie środków przynależnych samorządowi. Za te same środki ma się kilka kilometrów więcej dróg wyremontowanych. Wójt daje środki, powiat ma zgłosić wniosek do ZPORR. W pierwszym momencie wyglądało na to, że będzie zgłoszone na remont nawierzchni drogi. Później okazało się, że jest niezbędny projekt i wpływ inwestycji na środowisko. To doskonały sposób na bez finansowe działanie. Zwracane są pieniądze za projekt i za uwarunkowania. Na przyszły rok powinniśmy być gotowi z takimi pomysłami i rozpropagować to szeroko na terenie naszego powiatu
Zachęcam wszystkich do takiego rozwiązania. Mamy za nie swoje pieniądze wyremontowane drogi. W tym przypadku zawiodła komunikacja miedzy ludzka.


Do pkt 9

Zamknięcie obrad

Przewodniczący Rady Powiatu Henryk Mieczysław Milcarz o godz. 14.00 ogłosił zamknięcie obrad sesji Rady Powiatu w Kielcach.

Na tym protokół zakończono

Protokołowała
Podinspektor:
Iwona Bęben

Przewodniczący Rady
Henryk Mieczysław Milcarz
Wprowadził: Jadwiga Witkowska-Simlat 2005-05-23 11:59:37
Zmienił: Jadwiga Witkowska-Simlat 2005-05-24 12:13:49
Zatwierdził: Jadwiga Witkowska-Simlat 2005-05-24 12:13:52
Przeczytano: 3835 razy.